info@picme.hu +3630-655-8192
Videófelvétel készítése
1+1=3, avagy hogyan hazudik a film?
március 29, 2014
0

#csaladivideo #videovagas

Ez már igazán filmes téma… Eddig a képeket “egyesével” nézegettük, most egymás után teszünk kettőt. Igen, ez a vágás első lépése… Kéretik nem mosolyogni, ez hatalmas lépés abba az irányba, hogy egy családi videó igazán mesélni tudjon!

Kezdjük egy régi történettel:
Élt egyszer valaha a messzi Oroszországban két filmművész (Kulesov és Pudovkin), akik felfedezték, hogy a filmben 1+1 az nem kettő. Előadásokat tartottak, és az általuk mondottakat szerették volna valahogy alátámasztani, amikor megszületett zseniális ötletük, amely azóta is a játékfilmek alapja: felvették egy színész arcát. Aki nem csinált semmit, csak teljesen semleges arckifejezéssel bámult hosszan, közeli képben.

A felvételt először egy halott asszony után vágták, majd egy tányér leves, és egy boldogan játszó kislány képével kombinálták. Láss csodát, a nézők mindent érzékeltek, beleképzelték a helyzetbe a mély gyászt, az éhséget – és a mosolyt, amivel a kislányt nézte a színész. Pedig a színész arca semmit nem változott.

Így született az elv. Két képet, beállítást ha összekapcsolunk, annak egy új, harmadik jelentése lesz.

Nézzünk most ilyen szemmel a fenti, egyszerű családi videót: A két testvér játszik.

1. beállítás: Az akció: A nagyobb testvér csörgeti a játékot, rámosolyog a kicsire.

2. beállítás: A reakció: A kicsi erre értelemszerűen valahogy reagál. És ahányféleképpen reagál, annyiféle mondanivalója lesz a két képnek egymás mögött, nézzétek csak végig! Pedig a helyzet ugyanaz maradt. A kisebbik fiamat körülbelül két percig filmeztem – miközben a nagyobb rázta neki a csörgőt. Ezek mind az ő reakciói voltak – különböző pillanatokban. Ugye nem mindegy, melyik képet vágjuk az elsőre? Egészen más hatást érhetünk el egy unatkozó, egy nevető vagy egy elforduló baba képével, már csak ezért is érdemes türelmesen filmezni, és kivárni a megfelelő pillanatot – például a nevetést.

Az egész leginkább ahhoz hasonlít, mint amikor történetet mesélünk. A képek, beállítások a szavak, a mi dolgunk pedig az, hogy mondatokat alkossunk belőlük. A néző a történetet nézi, és ha nem kerek, egész mondatokkal meséljük, vagy összekeverjük a szavak sorrendjét, vagy éppen a ragozást, bizony nem érti meg – vagy ha meg is érti, olyan lesz számára, mint amikor egy külföldi töri a magyart. Minden erejével a jelentésre kell figyelnie ahelyett, hogy élvezné a beszélgetést.

 

Hogyan lehetnek szebbek a felvételeid? Iratkozz fel online tanfolyamunkra!
Feliratkozom!